søndag den 13. september 2009

Byvandring




”Der står halvtreds mennesker ude i indkørslen og vil ha’ min autograf. Hvor er mine solbriller?” spurgte schæferen.
”Hvad?”
Jeg kikkede ud af vinduet. Der stod tredive mennesker i min indkørsel. På verandaen stod en dame og hævede armen for at bede om stilhed. Så tog hun en megafon frem.
”Det er da bare byvandring”, forklarede jeg schæferen.
”Byvandring?”
”Ja, historisk byvandring. Vores hus har en historisk værdi og interesse”.
”Ja, den kendte schæfer bor her!”
”Nej … det var ikke lige det.”

Her i byen arrangerer man sådan en historisk byvandring engang imellem, hvor historien om de forskellige huse og veje bliver fortalt på åstedet. En rigtig god idé. Derfor havde en dame lidt forinden banket på min dør og spurgt, om man måtte tage min indkørsel og forhave i besiddelse et kvarters tid. Det var selvfølgelig helt i orden.

Men jeg havde glemt at informere schæferen. Og han blev lidt utilfreds, da damen begyndte at tale i sin megafon. En megafon på hans veranda var at stramme den en tak for meget, syntes han. Jeg måtte lige overbevise ham om, at han skulle holde mund.

Da hun havde fortalt historien om huset og dets beboere før i tiden, kom der et spørgsmål fra forsamlingen, hørte jeg, om hvem der boede her i dag. Hun fortalte, at der boede en ”meget venlig dansker”. De er høflige, de svenskere. Og så var det, at det gik galt.
Fra forsamlingen lød endnu et spørgsmål: ”Bor der ikke også en schæfer?” (Og det er virkelig sandt, det BLEV der spurgt om).
Schæferen spidsede straks ører – som om de ikke var spidse nok i forvejen.
”Hørte du det, hørte du det? De spørger om schæferen bor her”.
”Nej, der blev spurgt om EN schæfer, det er noget helt andet”.

Da vi var ude at gå til aften og mødte sværvægtsweileren, glemte schæferen helt at gø.
”Der stod halvtreds mennesker i min forhave tidligere i dag”, forklarede han. ”Det er svært at komme ud ad døren og gå i fred, når man har egen blog og er så berømt som jeg. Men det ved du jo selvfølgelig ikke noget om, sværvægtsweiler”.




”Når ulve jager” af Per Lau Jensen, krimi/thriller, ISBN 9788776916428, udkommer 1. oktober 2009 og vil kunne bestilles hos alle boghandlere samt i over 1.000 online-bogshops.

Ingen kommentarer: