søndag den 25. oktober 2009

Vintertid


Schæferen er ikke tilhænger af det her med sommer- og vintertid.

Vi går en lang tur hver dag ret præcist kl. 12.00, hvor han gerne får mulighed for at løbe frit. Hver gang, vi overgår til vintertid, så sidder han klar med hovedet spørgende på skrå allerede klokken ti minutter i elleve (almindelig dansk vintertid).

De følgende par dage gør han mig, på cirka samme tidspunkt, stædigt opmærksom på, at vintertid ikke er schæfer-sanktioneret.

Det er lettere, når vi går til sommertid, fordi så sker alt det sjove en time tidligere. Det er til at schæfer-forstå.

Det har ikke gjort det bedre, at det både i går og i dag har været efterårsregn og –blæst. Jeg må indrømme, at jeg gjorde vores ture i går lidt kortere end normalt. Jeg er egentlig glad for at være i naturen, og det kan såmænd også være ganske interessant i regnvejr; men mit førstevalg i regn og rusk er i stolen, ved siden af den svenske porcelænskakkelovn fra 1910, med en god bog i hånden.

Det er ikke schæferens førstevalg. Han er ligeglad med regn og rusk. Engang havde jeg en Grand Danois, han vendte gerne om i døren, hvis det regnede. Det var rart.

Når vi kommer hjem fra en regnvejrstur, så er bølle-schæferen jo drivvåd. Så skal han tørres med et stort badehåndklæde ude på verandaen. Fordi hans pels ser helt fluffy ud bagefter, så hedder det her i huset at blive fluffiet.

Schæferen elsker at blive fluffiet. Det rangerer helt oppe på højde med et stykke med leverpostej. Og det bliver – puha – nok også nødvendigt, når vi skal ud i dag ved frokosttid.

Ingen kommentarer: