torsdag den 24. maj 2012

Flåtcirkus


”Du er jo et omvandrende flåtcirkus, schæfer!” råbte jeg.

”Jamen, jeg er jo en farlig schæfer. Jeg forstår slet ikke, de tør,” udbrød bølleschæferen.

Fem kravlende og tre sugende skovflåter har jeg pillet af pelsdyret i denne uge. Og i sidste uge var der - inde i stuen under leg et godt stykke tid efter vi var kommet hjem fra gåtur – en flåt, der sprang fra hans pels over på mig. Jeg opdagede den kun, fordi jeg hørte den råbe:
”Geronimooo!”

Vi har så mange flåter her i det nordskånske. Sådan var det også sidste år. Man behøver ikke bevæge sig ud i skoven for at finde dem, de sidder tæt på hvert græsstrå af en vis længde, vi har dem også i haven. Hver femte flåt menes at bære Borrelia, og anbefalingen om tætsluttende tøj hjælper jo ikke meget, når de bringes hjem af hunden og derefter springer på ejeren.

Jeg tjekker schæferen grundigt en gang om dagen. Hvis man får dem af inden der er gået 24 timer, så skulle de ikke kunne nå at overføre Borrelia. Som hundeejer bør man også tjekke sig selv grundigt, morgenens brusebad er et oplagt tidspunkt, synes jeg.

Schæferen bliver ellers forebyggende behandlet. Jeg bruger et naturpræparat, der på ham virker bedre end de kendte kemi-produkter i nakken.

Engang for nogle år siden anbefalede apoteket mig et halsbånd mod flåter. Da schæferen fik det på, begyndte han at tabe pelsen. Jeg undersøgte derfor, hvilke erfaringer der var med bivirkninger, og de halsbånd burde jo være forbudt. Jeg returnerede det og foreslog pigen på apoteket, at hun selv gik med det en uges tid.
Det ville hun ikke.
”Hvordan kan du så stå og anbefale det til bølleschæferen?” spurgte jeg.
Det kunne hun ikke svare på. Og hun ville i øvrigt heller ikke give mig pengene tilbage.



7 kommentarer:

Dorthe sagde ...

Ja de er nogle bæster sådan nogle flåter. Endnu gang er jeg glad for, at min Bertha ikke har så lang pels. Min hundetræner har en pels hund på str med en lille pony :) Kan ikke lige huske racen. Hun giver ham en lille tsk hvidløgspulver ca. hver 3. dag. Det holder dem væk siger hun. Har også hørt at de dråber man kan komme i nakken på hunden lige frem ætser så det skal vi holde os langt væk fra.

Per Lau Jensen sagde ...

Hej Dorthe,

Ja, det er meget nemmere, hvis hunden har en kort pels.
Hvidløg i større doser er jo giftigt for hunden, så man skal nok være forsigtig med netop det. Jeg har hørt, det virker på visse hunde.

vh. Per

Louise og Aslan sagde ...

Hej bølleschæfer:)
Aslan får også hvidløg i sin mad, det virker rigtig godt mod lopper men ikke mod flåter. Man skal som hund med en kropsvægt på 30 kilo indtage det der svare til 2 hele hvidløg før det er giftigt siger dyrlægen. de siger det hjælper på flåter også men dem finder vi altså stadig. Men aldrig nogle lopper selvom vi har to katte der slæber dem ind.
Jeg lægger et link til en artikkel som beskriver hvidløgets virkning hvis nogen skulle være interreseret:)
http://www.olivers.dk/blog/saadan-bekaempes-flaater/

Hilsen Louise og Aslan

Per Lau Jensen sagde ...

Hej Louise og Aslan,

Tak for indlægget om hvidløg. Det er altid interessant at høre andres erfaringer.

vh. Per

jklc13 sagde ...

Du må give chæfen våddragt på, når I skal ud og vandre i græsset.
Så bliver afsøgningsområdet mindre.
I det hele taget er der mange af de små møgdyr alle vegne i år.
Jeg går kun tur i stramme løbebukser i skoven. Jeg har fundet en flåt på størrelse med en stor ært et rigtig ubehageligt sted.
Det eneste, der holder hunden helt fri er nok det, man sprøjter i nakken på den.
Vh Jens

Per Lau Jensen sagde ...

Hej Jens,

Jeg har brugt det dér nakke-kemi på schæferen. Det gjorde ham nu langt fra flåtfri. Han har færre flåter nu, hvor han får et (dyrt, naturligvis) naturmiddel. Men jeg tror, at alle de her midler generelt virker forskelligt fra hund til hund.

vh. Per

Anonym sagde ...

Hej.
Kunne godt tænke mig at prøve det naturlige flåtmiddel. Kan du oplyse navnet på det ?
Vh jan