torsdag den 18. november 2010

Skadefro schæfer


Jeg har totalrenoveret huset, fordi nu kommer vinteren, og man skal være god ved spurvene.

Jeg køber de bedste fuglefrø; men schæferen er lidt småsur:
”Hvorfor skal spurvene i vores have altid være så smækfede?”

For et par år siden indgik schæferen og jeg den aftale, vi kalder for ”spurveforliget”. Ifølge den må han ikke jage spurve. Det benytter specielt gråspurvene sig lidt af nu og da og flyver drillende tæt hen over schæferørerne. Schæferen kalder dem for grovspurve.

Hver morgen tager jeg posen med fuglefrø med ud. Mens schæferen venter på verandaen, fylder jeg op i fuglehuset. Så går schæferen og jeg en lille runde, hvor han får læst lokalavisen og schæferstemplet dagen som godkendt.
I morges glemte jeg at få posen med fuglefrø med ind fra verandaen.

Klokken 9.00 havde skaderne hakket hul i posen og omdannet verandaen til et foderbræt. En lidt skadefro schæfer jog skaderne på flugt, så fjerene fløj, og havens grovspurve sad og klappede med de små vinger.

2 kommentarer:

Margrethe sagde ...

Skader, duer, krager og andet flyvende kravl er ikke velset i haven - grovspurve (godt navn!!) og de andre små fugle er ok velkomne, da Karla ikke er så vild med de der mærkelige frø og korn..
det er værre med de dersens fremmede fasaner, rådyr og uha ræve!!

Per Lau Jensen sagde ...

Hej Margrethe,

Jeg kan godt forstå, at Karla ikke vil acceptere sådan noget skadekravl i haven.
Schæferen jager også de store fugle med fornøjelse; men han er lidt i tvivl om solsortene. Han ved ikke, om de er omfattet af spurveforliget. Og lige dér kunne dokumentet måske også trænge til en juridisk præcision.

vh. Per