tirsdag den 10. maj 2011

De kom i dag


De kom i dag, kl. 15.17. Først troede jeg bare, at det var en schæferudflugt. Jeg havde nemlig stillet et spørgsmål, som bølleschæferen ikke kunne svare på:
”Hvordan pokker kan der komme vand helt op i vindueskarmen, når du drikker fra din vandskål?”
”De kommer nu,” svarede han.
”Ja, det er godt med …”
”Kan du ikke høre det?”
”Jo, du har sgu ret.”
Jeg kikkede ud ad vinduet. Skåneskyen kom netop ind over grænsen fra Småland.

”Jeg tror, de samles oppe ved Växjö og bliver fordelt.”
”Er det noget, som du selv har udtænkt, schæferdreng?”
”Næh, det var den grand danois nede ved …”
”Var den meget klog, måske?”
”Den så i hvert fald meget overlegen ud.”

De første 700 kolonner passerede. De skulle videre til Kristianstad, Malmö og andre steder sydpå. Så råbte en af befalingsmændene, der fløj ude til siden:
”Alle, der skal af i Vedahult, dykker nu!”
Og så hørte vi den fløjteagtige lyd af styrtdyk, mens vi stod dér ved vinduet og så på hinanden.

Vi havde gjort klar til at gå en eftermiddagstur. Schæferen var allerede trukket i halsbåndet. Så vi gik ud, straks styrtdyklyden døde ud, og derfor kan jeg sige med sikkerhed, at netop bølleschæferen fik skånes første myggestik i år.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg troede lige, der var tale om en eller anden flok eksotiske fugle :S

Per Lau Jensen sagde ...

Der kommer også smukke fugle her; men ikke i de mængder ;o)

vh. Per