tirsdag den 15. november 2011

Togstop og forstuvning


Vi mødte sværvægtsweileren med den ældre mand i snor, da vi var ude at gå her ved frokosttid. Så pustede schæfersheriffen og sværvægtsweileren sig igen op, snorene var spændt til bristepunktet, mens de så hinanden dybt i øjnene, og byens borgere skyndte sig indendørs.
”Hov, hvorfor har han bind om fingeren?” spurgte weileren.
”Pjoklederen? Det er en arbejdsskade,” svarede schæferen, hvorefter de to pelsdyr fortsatte med at tale om mig, som om jeg ikke var til stede.
”Jeg troede ikke, han lavede noget?” mente weileren.
”Det var under arbejdet med den nye station.”
”Arbejder han ved jernbanen?”
”Naj da, din tossede vægtweiler, men vi gik nede ved stationen forleden dag, da de lige var begyndt.”

I 2012 skal toget igen standse her i vor lille nordskånske by. Det har det ikke gjort i omkring tre dekader. Der skal laves perron og gangbro med elevator. Schæferen er ikke særlig tilfreds med det.
”Jeg kører aldrig med toget. Jeg er ligeglad,” siger han.
”Tænk på at det bliver lettere for folk at besøge os,” forklarer jeg. ”Man vil kunne køre hertil fra Københavns Hovedbanegård med kun et enkelt togskift.”
Schæferen er ikke imponeret:
”Besøg griber så forstyrrende ind i mit søvnbehov.”

De er lige startet på arbejdet med den nye station. Langs banen, nord for den gamle stationsbygning, der nu er restaurant, er der et grønt område med plæne og gamle træer. Her går schæferen og jeg tit. Nu har de imidlertid spærret hele området af. Det er schæferen ret utilfreds med. Så da vi forleden gik forbi et par arbejdere, der stod ved hegnet i deres orange reflekstøj, kastede schæferen sig farligt frem i snoren og gøede.
Det var jeg uforberedt på og havde desværre samtidig snoet snoren lidt uheldigt om hånden.

”Han har forstuvet lillefingeren,” forklarede schæferen.
”Det var da godt, lægen ikke sagde, den var brækket,” svarede sværvægtsweileren.
”Pjoklederen har sgu da ikke været til lægen. Se på forbindingen, den består af lige dele gaze, gaffetape og pjokleder-optimisme. Pjoklederen er nemlig meget klog. Meget klogere end lægerne. Bare fordi han ude i vildmarken har lagt et par brækkede fingre og et enkelt anfald af storhedsvanvid i skinne, så tror han, han er udlært som overlæge. Han brækkede jo en pegefinger i sommer, stillede selv diagnosen og lagde den i skinne. Nu har han besluttet, at lillefingeren har fået en let forstuvning.”
”Har han røntgen hjemme?”
”Nej, din tossede weilervægt; men han har ”mærket efter,” siger han. Åbenbart har han et meget følsomt sind, der er bedre end røntgen. Meget dygtig mand!”

Mens ironien således drev tykt ned ad schæferpelsen, begyndte han at brokke sig over hegnet ved banen.
”Nu har de sat hegn op om hele plænen dernede, og jeg har da vundet hævd på …”
”Ja, hævn! Jeg vil godt være med!” udbrød sværvægtsweileren.
”Det er da ikke hævn, dit tossede weilerapparatur, det hedder hævd!”
”Hævd?”
”Ja, pjoklederen er jo gammel ejendomsmaler, så han har fortalt mig …”
Nu tillod jeg mig at bryde ind:
”Mægler, schæfer, ejendomsmægler.”
”Ja, ja, what ever. Hævd er en ret, man får, når selv gamle på egnen ikke kan huske, at det har været anderledes. Jeg er efterhånden en gammel schæfer, siger pjoklederen, og jeg kan ikke huske, at det har været anderledes. Jeg har altid brugt den plæne!”
”Så har jeg vundet hævd på dit fortov!” udbrød weileren.
”Hvad? Umuligt, det er mit!”
”Hvor gammel er du da?”
”Seks år,” svarede schæferen.
”Ha, jeg er otte år. Og jeg har gået på dit fortov siden, jeg blev født. Jeg har vundet hævd.”
”Sådan noget vrøvl!”
”Hvorfor bed du egentlig de der jernbanearbejdere?”
”Jeg bed dem da ikke. Jeg sprang bare sådan lidt farligt frem, så han sked i de dér orange refleksbukser. Nu er de brune!”
”Det er da derfor, de har afspærret det hele. Det er din skyld!”
”Det kan de altså ikke. Det er mig, der ejer det, for jeg har vundet hævd.”
”Jeg tror altså, det er kommunen, der ejer det.”
”Kommunen? Jeg ejer også kommunen. Jeg ejer alting!” fastslog sheriffen.
”Gør du det?”
”Ja. Hvad er kommunen for noget?”
”Det ved jeg ikke. Det er vist noget, som man brokker sig over,” mente weileren.
”Så vil jeg da ikke eje det.”

Jeg vil tro, at samtalen kunne være fortsat på det tomgangsniveau i timevis; men jeg fik nok og trak af med schæferen. Naturligvis med en vis forsigtighed på grund af min forstuvede lillefinger.

13 kommentarer:

mjø ;o) sagde ...

åhhh, jeg vil gi penge for at overvære et møde mellem sværvægtsweileren og bølleschæfersheriffen - vidunderligt!!
God bedring med (lille)fingeren

Per Lau Jensen sagde ...

Tak for kommentaren, mjø.
He, he, schæferen er allerede begyndt at overveje, hvor meget han kan tage for sådan en optræden og hvor lille en procent, han kan spise sværvægtsweileren af med.

vh. Per

Mille sagde ...

Hihi du beskriver så levende og humoristisk livet med bølleschæferen, det er en stor fornøjelse at læse din blog. Og hvor er der meget jeg kan genkende fra mine egne hunde :)Jeg kan slet ikke vente til schæferbogen udkommer.
God bedring med din finger.

Vh Mille

Per Lau Jensen sagde ...

Hej Mille,
Hvor dejligt at høre. Tusind tak. Når jeg ved, hvornår schæferbogen udkommer, giver jeg nærmere besked her på bloggen.

vh. Per

Anonym sagde ...

Dejligt med et godt grin sådan en grå morgen!
Elsker i øvrigt ordet: Sværvægtsweiler. Har kendt en del Rottweilere og mere rammende beskrivelse har jeg aldrig mødt.

Og ja, Schæfere ejer ALT! ;)

Mvh.

Tórunn og Schæfer.

Dorthe sagde ...

Jeg kan nu godt forstå Bøllen er sur over alt det "ballade" for en togstation m.m.
Ville også have elsket at overvære en samtale mellem de to.
God bedring med din finger.
Glæder mig også meget til bogen udkommer.

Per Lau Jensen sagde ...

Hej Tórunn og Schæfer,

Ja, schæfere ejer alt, sådan er det bare ;o)

vh. Per

Per Lau Jensen sagde ...

Hej Dorthe,

Ja, en frygtelig ballade for en smule togstation. Men ellers en god idé. Der bliver oprettet en række nye stationer i Skåne, som vil blive betjent af et lokaltog, som man nemt kan skifte til fra Øresundstoget. En fordel for Øresundsregionen og en mulighed for endnu flere danskere, der arbejder i Københavnsområdet, at bosætte sig billigt i Skåne.
Men den argumentation kan jeg selvfølgelig ikke sælge til schæferen ;o)

vh. Per

Croixill sagde ...

Hej Per....Hæ-hæ, den med lillefingeren har jeg selv prøvet under hundetræning for et par uger siden, den hoppede ud af led og tilbage igen, og kvitterede straks med dobbelt tykkelse i en uges tid!Min "chef" syntes lige at en 4 mdr. gammel schæfer hvalp lige skulle vide hvem der bestemmer og han lavede et kraftfuld udfald mod hvalpen mens jeg afslappet stod og lyttede til trænerens gode råd.FY-AV-FY-AV!! Jeg har jo selv en 2 år gammel meget flot langhåret bølle schæfer. Min "chef" er også sheriff og "ejer" alt mellem himmel og jord. Vi købte ham i sommers og vi kan rigtig godt genkende de samme ting som du oplever med din dejlige hund.Vi nyder at læse dine indlæg i bloggen og glæder os til din schæfer bog udkommer, jeg er iøvrigt igang med "Når ulve jager" den tegner godt!
Vh. Søren, Tårnby.

Croixill sagde ...

Hej Per....Hæ-hæ, den med lillefingeren har jeg selv prøvet under hundetræning for et par uger siden, den hoppede ud af led og tilbage igen, og kvitterede straks med dobbelt tykkelse i en uges tid!Min "chef" syntes lige at en 4 mdr. gammel schæfer hvalp lige skulle vide hvem der bestemmer og han lavede et kraftfuld udfald mod den mens jeg afslappet stod og lyttede til trænerens gode råd.FY-AV-FY-AV!! Jeg har jo selv en 2 år gammel meget flot langhåret bølle schæfer. Min "chef" er også sheriff og "ejer" alt mellem himmel og jord. Vi købte ham i sommers og vi kan rigtig godt genkende de samme ting som du oplever med din dejlige hund.Vi nyder at læse dine indlæg i bloggen og glæder os til din schæfer bog udkommer, jeg er iøvrigt igang med "Når ulve jager" den tegner godt!

Per Lau Jensen sagde ...

Hej Croixill,

Tak for kommentaren. Ja, du kender det med en bølleschæfersherif, der ejer det hele og alting, og en finger, kan jeg forstå. Dejligt at høre, at I kan lide schæferbloggen. Det gør mig også glad at høre, at "Når ulve jager" stadig får nye læsere, selvom det er over 2 år siden, den udkom. God læselyst, jeg håber, du vil nyde den hele vejen igennem. Og så kan jeg tilføje, at jeg, ud over schæferbogen, også udkommer med en ny krimithriller i 2012, som er meget bedre ;o)

vh. Per

Marianne sagde ...

Altså når jeg læser din blog kører der nærmest en tegnefilm for mit indre blik! Jeg kan lige se sværvægteren og bøllesheriffen for mig!!!
Min sherif syntes den anden dag, at han ville jage en skræk i livet på et uskyldigt rådyr, der havde formastet sig ind i HANS skov. Resultat pjokkonen her har nu et forstuvet håndled! Så min dybeste solidaritet og god bedring ;-D
Vh Marianne

Per Lau Jensen sagde ...

Hej Marianne,

I HANS skov? Det er da også for frækdyragtigt! Vi oplever nogle gange rådyr på bølleschæfersheriffens helt egen mark nede i skoven ved vores lokale sø. Det er heller ikke schæfervelset.
Tak og god bedring med det håndled.

vh. Per