tirsdag den 24. februar 2009

En stylteko!


Schæferen og jeg går i skoven næsten hver dag ved frokosttid. Så lader jeg ham løbe uden snor, og han nyder det. Ud og ind imellem træerne, og i fuldt firspring over sten og væltede træer, med en pind i munden.

Her i det Nordskånske oplever vi en del dyr i skoven. Der er et rigt fugleliv, og spor efter mange dyr i skovbunden, specielt lige nu hvor der ligger sne. Vi har bl.a. mødt harer og rådyr. Og forleden så vi lige røven af et vildsvin.

I dag, i strålende solskin og knasende sne, opdagede jeg de markante, næsten rektangulære, spor af lange, spidse klove. Det var en elg, og sporene var friske. Jeg har flere gange mødt elge på mine fisketure rundt omkring i Sverige; men jeg tror ikke, at schæferen har set en elg før.

Jeg tænkte ikke mere over det, indtil en halv times tid senere, da jeg pludselig så en bevægelse inde imellem træernes stammer. Der stod den, tyve meter væk. Det var meget, at den ikke havde hørt os, og var trukket væk.
Elgen opdagede mig bare et sekund efter, jeg havde set den. Den stivnede og kikkede stift på mig. Schæferen, der ellers ofte er så optaget af sin pind i skoven og derfor ikke er særlig observant, opdagede også elgen. Han frøs og stod med den ene forpote hævet.
Jeg var ikke særlig nervøs for, at han skulle jage elgen. Det har tidligere ikke været noget problem at bede ham blive, når vi mødte rådyr og hjorte.
Schæferen kikkede spørgende på mig. Og i det samme satte elgen sig i bevægelse, et par meter frem og så til højre og væk. Schæferen kikkede længe efter den.
”Sig mig, hvorfor gik den ko på stylter?” spurgte han med øjnene.
”Det var en elg!”
”Elg? Jeg er sikker på, at det var en stylteko!” svarede schæferen selvsikkert.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ti hi, en stylteko! Den schæfer er vist en filur. Vi mødte engang et rådyr tæt på. Min hund skyndte sig om bag mig, den er også meget mere lille, rådyret løb i en fart. Så kom hunden frem og gøede. Ja, det er gode oplevelser man har i skoven.
Hilsen Mette

Per Lau Jensen sagde ...

Jeg forstår godt, at din hund blev bange, Mette. Det var jo et råt dyr ... :o)