fredag den 23. december 2011

Schæferens julebad


Schæferen har lige været i bad. Det tog et kvarter, og derefter tog det trekvarter at rengøre og renovere badeværelset.
”Den strammer over skulderen,” brokkede han sig, da han var blevet proppet ind i brusenichen.
”Jeg kan da sagtens være der,” indvendte jeg. ”Og jeg vejer mere end dig.”
”Det er fordi dine kilo er stablet ovenpå hinanden. Underlig konstruktion,” forklarede den store skrummelschæfer, mens brusenichen knagede.

Schæferen er meget begejstret for at blive sæbet ind og for at blive frotteret med det store badehåndklæde, der er hans private. Faktisk har han fire. Han er knapt så begejstret for håndbruseren.
”Kunne vi ikke springe det dér bruseri over?” forslog han.
”Du mener bare sæbe dig ind og tørre dig bagefter? Hvordan tror du egentlig, det vil gå?”
”Det vil gå fint,” svarede badebilletten med overbevisning.

Schæferen kommer normalt i bad et par gange i vinterhalvåret. I sommerhalvåret har vi en badesø i nærheden, hvor vi går i vandet så tit som muligt. Derud over kommer han kun i bad efter markante schæferfejltagelser, som f.eks. dengang, hvor han forvekslede et mudderhul på marken med den lokale badesø. Det var i hvert fald hans undskyldning.

Nu ligger han og tørrer. Selvom han er blevet frotteret med to store badehåndklæder, er pelsen stadig lidt fugtig, og jeg kan se, at gulvtæppet er vådt. Jeg har skruet temperaturen på varmepumpen op til dér, hvor der står Middelhav og bedt den blæse i schæferens retning. Så han ligger og ligner en firser popstjernevideo eller en prototype i en vindtunnel.

P.S. Jeg har lovet at ønske alle hundene glædelig jul og godt nytår fra bølleschæferen. Det gælder også deres pjokledere, siger han.

8 kommentarer:

mjø ;o) sagde ...

åhh, forunderlige bølleschæfer... og pjoklederen må da kunne forstå, at alle, A L L E, moderne folk nuomstunder har en føntørrer i huset! Schæfere skal føntørres efter sådanne ubehagelige ture i brusenichen!

Per Lau Jensen sagde ...

Hej mjø,

Schæferen er rystet. En føntørrer? Det er da noget for pudler, mener han. Jeg er enig. Rigtige mænd og rigtige schæfere ejer ikke en føntørrer ;o)

vh. Per

Anonym sagde ...

Vi vil nu være enig med mjø.
En føntørrer er lige sagen. Den lokale Hippischæfer elsker at blive varme blæst, så den lange pels blafre. Faktisk i sådan en grad, at han kommer drønende hver gang jeg tørrer hår for at få sine 5 minutters sommerbrise.

Glædelig jul og godt schæferår!

Mvh.
Tórunn og Schæfer.

Per Lau Jensen sagde ...

Hej Tórunn og Schæfer,

"Hippieschæfere?" udbryder schæfersheriffen og har allerede bødeblokken fremme.
Vi er stadig ikke helt overbevist her på det lille krageslot om det nødvendige af et indkøb af en føntørrer; men jeres gode argumenter er noteret ;o)

Men ønsket om et godt schæferår kan vi i hvert fald godt blive enige om. I lige måde.

vh. Per

Dorthe sagde ...

Jeg holder også på en føntører mine seje katte elsker også et lille blæs:) Rigtig godt nytår til jer. Glæder mig til at følge jer herinde.
Mange knus Dorthe

Per Lau Jensen sagde ...

Hej Dorthe,

Tak og også det bedste 2012 til dig.

vh. Per

Margrethe sagde ...

Karla er dybt rystet! - føntørring er aldeles ikke nødvendigt. Næh - håndklædetørring er skønt og nok, sir' hun.
Iøvrigt er badning unødvendigt - brusebade i særdeleshed. Et bad i sø eller å kan til nød gå - og hun holder sig til det gamle ordsprog:

Man skal have 7 pund skidt om året

At de 7 pund skidt så drysses gavmildt på mine gulvtæpper er et mindre problem, mener hun.

Godt Nytår til jer to :-)

Per Lau Jensen sagde ...

Hej Margrethe,

He, he. Ja, hunde kan nok blive enige om, at brusebad er unødvendigt. Også godt nytår til jer.

vh. Per