fredag den 10. april 2009

Imponeret?


”Har du imponeret din hund i dag?” sådan noget kan Fredrik Steen finde på at spørge om. Han spørger også: ”Synes din hund, at du er kedelig?”

Det er spørgsmål, som måske indledningsvis virker mærkelige og skæve; men når man får tænkt lidt over dem, er de meget relevante. Jeg spurgte schæferen, om han var imponeret af mig. Der kom et par himmelvendte og sådan en lyd, næsten som når man lukker luften ud af en ballon. Der er vist ingen tvivl om, hvad det betød.

Fredrik Steen er hundepsykolog/hundcoach her i Sverige. Han opdrætter også samtidig schæferhunde. På svensk TV4 er han programleder på en serie, der hedder ”Hundcoachen”.

Jeg satte mig for at afprøve hans teori om at imponere og ikke være kedelig. Bølle-schæferen blev tvangsmæssigt udskrevet som forsøgsdyr.

Til nye læsere skal jeg fortælle, at jeg fik schæferen, ved en omplacering, da han var knapt 3 år i maj 2008. Så jeg kender ikke hans fortid. Jeg ved ikke, om han som hvalp blev vænnet til at omgås andre hunde; men jeg kan have min tvivl.

I starten fik han fuldstændig tunnelsyn, når han så en anden hund. Når den anden hund kom indenfor ti meter, så gøede schæferen med rejste børster. Han ville også løbe efter cyklende børn, og var alt for kåd og voldsom, hvis børn ville hilse på ham. Det er blevet bedre i den tid, jeg har haft ham, og jeg kan nu, for det meste, overbevise ham om, at han ikke behøver gø af andre hunde. Han er dog stadig svær at komme i kontakt med, når han ser andre hunde og børn.

Ud over at han og jeg er ude morgen og aften, så får han en times løbetur uden snor i skov eller på mark ved frokosttid, og så går vi en tur, med snor på, en times tid sidst på eftermiddagen.

I stedet for bare at starte eftermiddagsturen i det sædvanlige tempo og på den sædvanlige rute, så startede vi i haven i går. Vi legede ti minutter med en bold. Så gik vi. Jeg valgte en anden rute end normalt, og da vi undervejs fandt en pind, så legede vi lidt med den. Jeg begyndte også at løbe lige pludselig, bare hundrede meter.

Det var tydeligt, at schæferen kikkede meget mere på mig under turen end normalt. Han var mere opmærksom, hvilket også fik ham til at gå bedre ”på plads”. Når vi mødte børn og hunde, blev han ikke så fokuseret som han plejer. Jeg var tydeligvis lige så interessant.

Så jeg tror, at Fredrik Steen har helt ret. Vi skal imponere vores hunde, så bliver vi interessante, og så er det langt nemmere at få hundens opmærksomhed og være flokleder.

Jeg har lige spurgt schæferen igen, om han nu er imponeret af mig. Han kan stadig sige den der ballonlyd ….

Ingen kommentarer: