torsdag den 1. april 2010

Nye regler for danske bilister der kører med hund i Sverige


Her i Sverige, hvor jeg bor, indførte man en lov for omkring to år siden. Flere har sikkert hørt om den, og jeg omtalte den her på min blog dengang. En hund må ikke være uden tilsyn i mere end 6 timer ad gangen. Det betyder, at en udearbejdende familie egentlig ikke kan holde hund uden at have en eller anden, der kan kikke til hunden i dagens løb.

Nu har man vedtaget en ny lov. Formålet er også her at tilgodese hundens behov og velbefindende. Ifølge loven skal man nu, under kørsel med en hund i bilen, holde en pause mindst én gang i timen, hvor hunden får lejlighed til at strække benene og hvad den nu ellers har behov for. Loven træder i kraft i dag.

Desuden skal alle private biler, der kører med hund i Sverige – det vil sige også danske biler – være forsynet med køreskive, som vi kender det fra lastbiler. På den måde kan det svenske politi kontrollere, at loven bliver overholdt. Reglerne om køreskiver i private biler træder i kraft om præcis ét år, den 1. april 2011.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

God aprilsnar:)

Leonius sagde ...

Hej Per,

nu så jeg din historie lidt sent, og jeg var jo blevet advaret på forhånd, men jeg havde troet på det, tror jeg.
Rigtig godt fumdet på.
Det er første gang jeg er inde på din side, den ser rigtig god ud, så jeg vil nærlæse den i nær frmtid.

Leonius.

Per Lau Jensen sagde ...

Hej Leonius,

Tak for kommentaren. Det er godt at høre, at du måske ville have troet på historien, når jeg nu et par sekunder faldt i vandet på din aprilsnar.
Hyggeligt at se dig herinde. Hvis du vil nærlæse, som du skriver, så sæt tid af, der er vist omkring 60 indlæg her (og tidligere kørte den et års tid på min hjemmeside). Og så vil jeg godt forinden advare: Bølleschæferen er bindegal!

vh. Per

Margrethe sagde ...

Altså!... Jeg faldt i med begge ben.. så slet ikke at det var skrevet 1. april. Hehe.. good one.
Karla godter sig ;-)

Per Lau Jensen sagde ...

Hej Margrethe,

He, he. Godt at høre at du blev fuppet. Og de hunde, ja, de godter sig altid.
Der var mange sjove aprisnar rundt omkring i år, synes jeg. Jeg hoppede selv på en enkelt, i hvert fald i nogle sekunder.

Første del af mit indlæg er i øvrigt sandt. Vi FIK rent faktisk en lov her i Sverige, hvorefter en hund ikke må være uden tilsyn i mere end seks timer. Jeg spekulerer hver morgen på, om jeg mon ikke sovende har brudt loven ;o)

vh. Per